Sunday, April 6, 2014

Siapa kawan kita, itu diri kita








Sebenarnya, sangat mudah untuk kita kenal bagaimana diri kita ini. Cukup dengan melihat dengan siapa kita berkawan. Dengan siapa kita selalu bergaul. Itulah cerminan diri kita. 

Perkara ini telah disabdakan oleh Rasulullah saw :-

“Seorang mukmin itu adalah cerminan bagi saudaranya yang mukmin” [HR Al-Bukhari]

Kalau mungkin dia selalu berkumpul dengan kawan-kawan yang suka ponteng sekolah, suka hisap rokok, suka lawan cakap cikgu. Ya mungkin dia juga begitu.

Tetapi jika dia suka berkumpul dengan kawan-kawan yang tidak tinggal solat, maka berita gembira mungkin dia juga begitu.

So, nak pilih yang mana satu?

“Berkawan dengan penjual minyak wangi, maka kita akan berbau wangi. Berkawan dengan pembuat arang, kita akan berbau arang.”

Carilah kawan yang baik. Kawan yang dapat membimbing kita kepada kehidupan yang baik. Kehidupan yang positif. Kehidupan yang lebih mendatangkan manfaat.

Janganlah berkawan dengan orang-orang yang boleh merosakkan kehidupan kita. Kita yang akan rugi.

Memang benar perumpamaan yang berkata begini,

Berkawan dengan orang baik, kita akan jadi baik. Berkawan dengan orang jahat, kita juga lambat laun akan menjadi begitu juga.

Walau mungkin kita tidaklah berniat untuk menjadi jahat seperti mereka, tetapi tempias ‘arang’ itu terkena kepada kita dan tercalit ‘hitam arang’ itu pada baju kita.

Berapa ramai kawan-kawan kita diluar sana yang pada asalnya memang baik, tetapi akibat tersalah memilih kawan, mereka yang baik tadi terjebak juga dengan anasir-anasir negatif seperti hisap rokok, ponteng sekolah, merempit.

Hal ini sangat merugikan kehidupan kita. 

Berkawan itu tidak salah, tetapi kawan yang bagaimana yang seharusnya didekati dan seterusnya menjadikan mereka sebagai sahabat?

Carilah sahabat yang ikhlas kepada Allah. Kawan yang memberikan kebaikan dan mendorong diri kita kearah kebaikan. Kawan yang sentiasa menyokong dalam urusan pembelajaran. Kawan yang tidak membuang masa dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah.

Pada keadaan ini, perkara yang menjadi persoalan adalah, adakah kita yang akan mempengaruhi orang untuk menjadi lebih baik atau kitakah yang akan menjadi korban pengaruh kawan-kawan sekeliling yang buruk perangai. Kita tiada pilihan ke tiga. Buatlah pilihan yang terbaik.

No comments:

Related Posts with Thumbnails