Tuesday, June 8, 2010

1 tunjuk orang.. 4 tunjuk diri...




Salam 1 Halaqah...

Semua orang ada buat silap..
tak tertinggal saya...
tipu lerr kalau tak buat silap..
tapi kadang kita selalu tak ngaku silap..
suka nampak silap orang dulu...
baru nampak silap sendiri..

itu ler...
1 tunjuk orang.. rupa2nya 4 tunjuk kita balik...
double empat tuu.. banyak rupanya silap kita..
sedar tak?
alahai baru sedar ke?..
rupa2nya semua silap sendiri...
tak adanya silap orang lain..

Baru2 ni..
kes Palestin...
ahaa.. kita ni tunjuk Israel jee...
salahkan Israel jee...
lupa plak nak tunjuk diri sendiri yek...
apa ya dah kita buat untuk selamatkan Islam..
Selamatkan saudara2 kita di sana..
adakah cukup hanya... geleng2, tunduk2, ikut telunjuk...

Kes buang anak...
kita ni hanya tunjuk orang je..
"isk, teruk betuiii... ada ka patut pi bakaq baby tu.. sapa punya kerja la tuu"
lupa plak ekk nak tunjuk diri sendiri...
apa dah kita buat untuk selamatkan ummat...
adakah cukup hanya... geleng2, tunduk2, ikut telunjuk...

kerja kita ni..
salahkan orang ajer ekk..

apa2 pun..

setiap yang berlaku punca dari diri sendiri..
baik buruk datangnya dari diri sendiri...

dari sekecil2 peristiwa..
sehingga sebesar2 peristiwa..
apa yang berlaku...
tunjuk diri sendiri dulu..
muhasabahlah diri...

Ubah diri kamu.. Maka Allah akan ubah yang lain2....

p/s : sungguh.. artikel ni, aku guna lima2 jari tunjuk kat diri aku...

3 comments:

khalidahmacambaguss~O_o said...

setuju...kadang2 manusia lupa...terima kasih kerana mengingatkan....

jemput2 datang blog

kyo_9 said...

"People of the world don't look at themselves, and so they blame one another" -Rumi

manusia.. insan yg pelupa~

ukhtiutmuda said...

salam singgahan ukht fillah..

seperti yang pernah di ajarkan kepada saya..

"ukht..kita sering mencaci orang2 yang tidak sefikrah dengan kita..kita sering mencemuh mereka..dan sering berbangga dengan diri kita..jika nampak orang berkapel serimg kita katakan 'huh..seb bek aku x kapel' dan sebagainya..Apa kata kita tukar cara teguran hati kita..kita doakan dia moga2 dia mendapat hidayah..kita sering menyalahkan yang lain,kenapa kita x salahkan diri kita..kerana tidak memberi kefahaman..jika tidak mampu maka berdoalah untuknya"..

semoga mendapat ibrah dari artikel ini..
AllahuA'lam..

Related Posts with Thumbnails