Monday, November 22, 2010

Semoga ada hikmah untuk saya dan dia..





Assalamualaikum..

Tadi…
Pukul 630 ptg..
Bila buka balik blog sendiri..
Tiba2 terkejut…
Ada orang bagi mesej.. berjela2 di shoutbox…
Marah2.. (marah ke.?? Ntah, ayat2nya macam tak puas hati je.. marah kot..)

Saya tak tahu apa masalah si dia..
Tanpa nama.. hanya dot dot dot (…) ditinggalkan..

Apa yang dia tak puas hati pada saya..??
Saya buat salah kah..??
Kenapa dia berkata macam tu..??
Mengapakah tidak berhikmah..??
Tidak bolehkah direct ke emel saya..
Saya ada letak emel saya kat tepi ni..
Atau takutkah..??
Baling batu semunyik tangan..
Macam2 saya fikir..
Oh buruk sangka kah aku..
isk..

Saya pening baca shout box tu..
Maklum lah shoutbox tu dari bawah ke atas..
Kalau nak baca dari awal..
Maka saya terpaksa baca dari bawah..
Pening juga..
Apa sebenarnya yang dia nak sampaikan ni…
2 3 kali saya baca…
Aduhaii…

Hmm apa2 pun..
Saya terima teguran dia..
Terima kasih kerana menegur saya…
Saya silap dan minta maaf…
Saya juga manusia biasa..
Akan cuba berlapang dada untuk menerima kritikan..
Cuma..
mungkin cara tidak kena..
Tegurlah secara berhikmah..
Terus ke emel..
Apakah kamu takut..???
Tak berani??
Bukankah cara itu akan mengaibkan orang lain..??
Maaflah saya tak makan orang..
Saya makan nasi lauk kicap.. kadang2 ade ayam, ikan, daging, telur goring..
Saya tak makan orang tau…

Bukankah jika tegur berhikmah, mudah2an kita menjadi sahabat yang rapat 1 hari nanti..
saya akan berterima kasih dengan sangat kepada kamu...
Hari ni kamu nampak silap saya…
Lain2 hari kamu pula silap…
Harap2 orang lain tegur kamu dengan hikmah juga..
Kita manusia sentiasa lakukan kesilapan..
Manusia mana yang tak buat kesilapan…

Pasti dan pasti banyak hikmah untuk saya…
Terima kasih diucapkan kepada si dia..
Cuma nasihat saya kepada kawan2 saya…
Berhikmahlah ketika menegur orang…



panjang lagi ..
ini hanya sebahagian...
cukuplah hanya ini kot..
memoga ada hikmah buat saya...


p/s : saya berharap si dia itu boleh emel kepada saya ketidakpuasan hatinya.. supaya saya faham...Saya akan tunggu emel dari kamu wahai sahabat..



2 comments:

Musafir Dunia said...

Biar apepun orang kate..
yang penting kita..
bukankah kita lebih mengenali diri kita sendiri..
Masakan orang berkata sesuka hati tentang kita..
sedangkan kita, hanya diri kita yang tahu..
tapi Allah terlebih tahu...

Namun jadikan semua itu sebagai asam garam kehidupan..
boleh jadi itu adalah teguran Allah buat kita..
dia cuma wasilah Allah..
lihat betapa kasihnya Allah pada hambaNya
sentiasa memberi teguran pada diri kita..
beri dan terus memberi..

namun apakah kita sering memperhatikan semua teguran Allah itu..
Apakah kita kembali kepadaNya atau malah kita berpaling daripadaNya,
lantaran sedihnya hati, seakan tidak boleh menerima kenyataan?
Subhanallah.. Allah itu Maha pengasih dan Penyayang..
Tidak pernah menyisihkan kita walau sedetik cuma..

Terimalah semua ini dengan hati yang redha..
tidak akan berlaku sesuatu tanpa keizinan Allah..
Insya'Allah setiap apa yang berlaku adalah rencana Allah
dan pastinya rencanaNya tidaklah sia-sia
Malah mengandung hikmah

Masya'Allah Subhanallah..
Maha sucinya Engkau Ya Allah..
Hanya kepada Engkau Hamba sembah
dan hanya kepada Engkau sajalah tempat kami bergantung harap
Bimbinglah kami kejalan RedhaMu..
agar nantinya kami menjadi hamba yang hampir denganMu
Amin ya Rabbal 'Alamin..

محمد زهراوي said...

takkan bergegar langit dek salakkan anjing

Related Posts with Thumbnails