Monday, December 12, 2011

Dakwah Adalah Cinta




Salam perjuangan sahabatku..

Sudah lama aku tidak menulis di blog ni. Dah berhabuk2 rupanya.. Terima kasih sahabat2 kerana membaca tulisanku yang tidak seberapa.. Hanya sebanyak peringatan untukku khasnya, dan sedikit peringatan buatmu sahabatku. Semoga jika aku lupa dikemudian hari, kamu sahabatku akan mengingatkan aku tentang kelalaian ku diatas jalan perjuangan ini

Alhamdulillah, Allah masih lagi memberi nikmat iman, nikmat hidayah dan nikmat tarbiyah. Sungguh, nikmat yang tidak semua orang yang mendapatkannya. Maka kita perlu bersyukur dengan apa yang ada.

Sahabatku..

Didalam kita melalui mehnah perjuangan ini, kita akan diuji.. Tetapi ujian kita tidaklah sehebat para sahabat Nabi s.a.w. Jauh sekali sehabat Baginda Nabi s.a.w. Kadangkala kita diuji sedikit sahaja. Kita diiuji dengan perasan.. Penat, letih.. Tetapi kadang kala mengeluhnya lebih banyak dari perbuatannya..

Ukhtiku,

Kita akan faham apabila kita berani mencabar diri sendiri untuk bersama dalam medan dakwah. Tidaklah aku mengatakan aku sudah cukup faham didalam dakwah ini, tetapi aku mahu sahabat2ku ini bersama2 dalam mengejar fastabiqul hairat.. Berlumba2 dalam melakukan amalan, berlumba2 mengejar pahala. Biarlah kita penat dan lelah bersama. Semuanya kerana dakwah. Biarlah kita pening memikir urusan program, semuanya kerana dakwah. Kita tidak mampu sehebat para sahabat dahulu yang mana mereka sehingga ke tahap mengangkat pedang. Ujian kita sedikit sahaja.

Umat sangat memerlukanmu sahabatku. Saudara kita semakin tenat. Umat semakin tenat. Kadang kala kita tak ada masa nak fikir tentang diri kita. Kadang kala gangguan perasaan itu lebih kuat.. Tetapi, lawanlah sahabatku.. Lawanlah nafsumu yang hanya mengatakan “cukuplah usahaku hanya disini”.. Teruslah berusaha ukhti, teruslah berusaha mengejar dakwah, teruslah berusaha mengejar pahala dakwah.. Teruslah merebut pahala dakwah.. Teruskanlah melangkah di medan dakwah..

Bukankah kita pernah mengatakan bahawa inilah cinta kita..

“Memanglah seperti itu dakwah. Dakwah adalah cinta. Dan cinta akan meminta semuanya dari dirimu. Sampai fikiranmu. Sampai perhatianmu. Berjalan, duduk, dan tidurmu. Bahkan di tengah lelapmu, isi mimpimu pun tentang dakwah. Tentang umat yang kau cintai”. KH Rahmat Abdullah

Didalam hidup ini, tiada yang lebih berbahagia apabila kita dapat melakukan apa yang Baginda Nabi Muhammad s.a.w lakukan. Ikuti sunnah beliau adalah sebaik2 perbuatan. Kadangkala kita merasakan penat mengejar program dakwah kesana kemari, tetapi tidakkah kita merasa bahagia kerana kita telah merasai apa yang Baginda Nabi s.a.w pernah rasai dahulu.. Walaupun tidaklah medan kita ini seperti medan Nabi s.a.w dahulu, tetapi yakinlah, jika niat kita berusaha untuk berdakwah dan mengikuti sunnahnya, kita akan merasai nikmat kehidupan diatas jalan ini seperti apa yang Nabi s.a.w kesayangan kita rasai..

Habibi Saidina Muhammad s.a.w contoh tauladan ikutan terbaik..




No comments:

Related Posts with Thumbnails