Tuesday, November 15, 2011

Jika ada orang lemas, apa tindakan kita?



Saya suka sharing satu analogi dari seorang ustaz

Ada orang lemas dalam sungai dan kita pula berada hampir dengan beliau.. Nak dijadikan cerita, orang itu lemas dan tidak dapat diselamatkan.. Maka kita pula bukan nak selamatkan beliau, tapi kita hanya perhatikan saja tak membantu apa2 pun.. Yang sedihnya, kita pergi salahkan orang lain pulak tu..

“ni bomba la ni datang lambat, kan dah meninggal orang tu”
“ni ambulan la ni terhegeh2, tak sempat dah..
“ni kerajaan la nih yang salah, patut kena letak pengawal keselamatan yang terer berenang kat sini.

Habis tu yang hang duduk tercegat dekat situ buat apa?..

Sikap suka menyalahkan orang, tindakan kita apa?. Tengok je ke orang tu lemas? Dan salah kan orang tu orang ni.. Usahalah habis2an menyelamatkan dia..

---------------------------------------------------------------------

Sekarang ini, kita lihat sekeliling kita. Anak2 remaja kita sudah jauh dari Islam itu sendiri. Kawan2 kita ramai yang kurang pengisian. Gejala sosial semakin berkembang biak, gejala murtad berleluasa tidak terkata.. Mereka2 ini boleh dikatakan sebagai “orang yang lemas” seperti yang saya analogikan diatas..

Jika kita sedar sekeliling kita ramai yang lemas, apa tindakan kita? Adakah kita menyalahkan orang lain?

“ni jabatan agama la ni, kurang bagi pengisian ke rakyat”
“ni pihak kerajaan la ni, yang bagi kelulusan konsert macam ni”
“ni Persatuan Pemuda BlaBlaBla la ni sibuk sana sini, nak tarik undi lah tuh, maklum le PRU kan dah dekat”

Camon la kawan2..

Saya sangat berharap agar kita semua tidak selalu menyalahkan orang lain tanpa kita sendiri tidak berbuat apa2.. Bertindaklah!.. Usahalah berhabis2an menyelamatkan mereka.. Kurangkan bercakap dan lakukan perbuatan.. Jangan gemar menyalahkan orang lain. Jangan salahkan pihak Pusat Islam buat ceramah itu dan ini tetapi mempersoalkan Pusat Islam tidak buat apa2 di kolej2.. Abis tu kita buat apa? Jika jelas dan terang Pusat Islam tidak buat apa2 program pengisian di kolej dan mereka hanya fokus di Masjid, kita la yang membantu mereka membuat pengisian di kolej2 tersebut.. Banyak lakukan tindakan, maka kita tiada masa nak komplen orang…

Saya sedih bila orang Islam sendiri saling salah menyalahkan.. Tanpa melihat kepada diri sendiri apa yang telah kita perbuatkan. Tidakkah boleh kita saling bersangka baik sesama kita.. Mengapa kita sering berburuk sangka kepada saudara kita.. Mengapa sering memberi komen2 yang negative?.. Mengapa sering dilibatkan dengan parti politik?.. Sedangkan ianya tidak sedikit pun menyentuh hal2 politik..

Saya percaya mereka yang dikritik, dikomen negative, dilibatkan dengan parti politik dan diberikan macam2 kutukan yang lain, tidak sedikit pun melemahkan semangat mereka.. Malah lebih terus gencar dan melaju.. Lebih terus semangat melakukan kerja2 Islam.. Terima kasih saya ucapkan bagi pihak mereka.. Kutuk la banyak2 lagi.. ehee..

Kita sama2 nak perjuangkan Islam.. Jadi marilah kita saling menguatkan, bukan saling menjatuhkan.. Tidak kiralah mereka di position manakah, asalkan mereka ini perjuangkan Islam, kita sepatutnya sentiasa memberikan sokongan.. Walau kita berlainan cara, tetapi matlamat kita sama, teruskan.. jangan melemah.. Berilah kata2 semangat, perangsang kepada sahabat seperjuangan..

“Ana mendoakan anti dengan apa yang anti ikuti sekarang, teruskan perjuangan sahabat”
“Ana sentiasa mendoakan anti semoga anti istiqomah dijalan dakwah”
“Teruskan perjuangan ukhti memberikan kefahaman Islam kepada umat”
“Ana doakan semoga anti diberikan kekuatan iman dan amal walau kita berlainan jemaah, nikah jangan lupa jemput yeee”.. wohaa..

Stay Cool yaa...



No comments:

Related Posts with Thumbnails