Monday, November 14, 2011

Saat bersama mereka



Saat bersama mereka adalah saat paling bermakna dalam hidup saya..

Mana mungkin dapat saya lupakan..

Walau pun mungkin sering bertukar wajah, ada juga wajah2 yang sentiasa bersama setiap minggu. Saya mengharapkan wajah2 yang pernah bersama dulu, kembali bersama semula untuk kita sama2 merasai betapa indahnya duduk bersama bergelak ketawa. Saya merasakan satu kenangan yang indah apabila bersama mereka. Hari terakhir untuk meninggalkan sekolah itu terasa sebak di hujung rasa..

Untuk pengetahuan adik2 akak semua, Jumaat lepas adalah pertemuan yang terakhir untuk kita. Tiadalah lagi akakmu ini pada tahun hadapan. Jangan risau dan jangan bimbang kerana akakmu yang lagi sorang masih bersama kamu tahun hadapan. Kutiplah segala ilmu yang akan beliau sampaikan. Dengarlah segala nasihat darinya. Buat apa yang disuruh kerana itu semua adalah kebaikan untuk kamu juga apabila dewasa kelak.

Terasa akak ingin menitipkan beberapa nasihat untuk adik2 akak semua.. Nasihat ini juga akak sampaikan ketika hari terakhir tempoh hari.. Bersama sahabat2 kamu.

Perbetulkan niat kamu hanya kerana Allah

Suka akak ingatkan kepada adik2 akak berulang2 kali bahawa setkan didalam hati apa yang kita lakukan hanya kerana Allah semata2. Sama ada kita belajar, pergi sekolah, menolong kawan2, membuang sampah, padam papan hitam, datang usrah.. niatkan semata2 kerana Allah. Didalam hidup ini, tiada yang lebih bermakna jika setiap perbuatan itu tidak diniatkan kepada Allah. Niatlah aku nak peksa ini, aku nak jadi budak pandai, semoga bila besar nanti, aku dapat membantu agama Allah. Aku nak jadi Doktor Muslimah yang baik, Aku nak jadi Akauntan Muslimah.. Niatkan segala apa yang kita lakukan. Pasti Allah akan bersama2 kita..

Jaga Solat

Seperti pesanan Baginda Nabi Muhammad s.a.w bahawa “Solat itu tiang agama sesiapa yang meninggalkannya maka dia meruntuhkan agama.” Maka adik2ku sekalian, jagalah solat kamu sentiasa. Pelihara solat kamu kerana ia adalah kewajipan kita sebagai hambaNya. Solat itu ibarat tiang rumah kamu, ibarat tiang surau sekolah kamu. Jika tiang itu tiada, maka runtuhlah bangunan itu. Sama juga seperti diri kamu adik2ku. Jika runtuh tiang (solat) kamu, maka runtuhlah agama dalam dirimu. Jika runtuh agama dalam dirimu, maka tiada apa lagi gunanya diri kita ini.. Sia2 sahaja kehidupan kita.

Jaga Aurat

Aurat kita adalah mahkota kita paling berharga. Tutuplah auratmu yang paling berharga itu. Turunkan tudungmu ke dadamu. Jika akak kata, turunkan tudungmu itu, maka perlulah memakai tudung. Jika tak pakai tudung macam mana nak tutup dada kamu? Kan?.. Aurat itu penting bagi kita orang perempuan. Janganlah adik2 akak mudah untuk menampakkan perhiasan kita orang perempuan. Malu kalau orang lelaki tengok. Menjaga aurat kita adalah kewajipan kita sebagai orang perempuan. Ia adalah perintah Allah.. Maka, siapa kita untuk menidakkan arahan Allah itu wahai adik..

Jaga Adab/Akhlak

Suka akak ingatkan dan nasihat adik2 akak semua. Jagalah adab dan akhlak kita kepada orang tua. Khususnya kepada ibu bapa kita dan guru yang telah mengajar kita. Hormatilah mereka seperti mana mereka layak dihormati. Sentiasa mendoakan kebaikan mereka. Jangan sesekali melawan atau tidak beradap mereka, kerana ilmu yang mereka sampaikan itu akan mempengaruhi kehidupan kita kelak. Terus2an berbakti kepada mereka.

Amalkan ilmu yang kita ada/ sebarkan

Ilmu yang kita dapat dari usrah yang kita kongsi bersama, semoga kita dapat sampaikan kepada kawan2 yang lain. Jangan disimpan sorang2. Jangan jadikan diri kedekut untuk berbagi ilmu. Sebarkan ilmu yang kita ada. Amalkan ilmu yang kita ada. Kelak kita akan menjadi orang yang banyak bersyukur dengan apa yang Allah beri kepada kita.

Semoga ukhwah kita sentiasa bersama..

Kepada adik akak2 akak yang sedang dalam perjuangan SPM, akak sentiasa doakan yang terbaik untuk kamu. Akak sentiasa mendoakan semoga dimudahkan urusan kamu semua. Teruskan perjuanganmu sehingga pena yang terakhir. Usaha telah dilakukan, tinggal saja tawakkal dan doa.. Ingatlah pesan akak wahai adik2ku.. Tunaikan solat dan banyakkan berdoa.. Jika kita sentiasa mengharap pada Allah, Allah akan membantu kita supaya menjadi terbaik. Syaratnya lakukan segalanya semata2 kerana Allah..

Ini saja bebelan terakhir akak untuk adik2 akak semua.. Lepas ni dah tak ada dah.. Tahun depan akak tak dapat bersama kamu semua kerana perlu ke tempat lain. Jika ada apa2 masalah, boleh terus contact akak. Ukhwah kita tidak berakhir disini. Walau tidak bersua muka, tetapi tetap dekat dihati kan?

Semoga adik2 akak akan menjadi anak2 yang solehah untuk ibu dan ayah…

Saksikanlah Ya Allah aku telah menyampaikan..

*kenapa sebak ni tiba2 lalalalala….


3 comments:

siswi said...

salam, sedeY betul. akk nak g mana tahun depan, nikah ea.....

hehe.

anazahra said...

tak ada pulak button untuk LIKE yee...

ahaa..

mujahidah_muslehah said...

Alhamdulillah perkongisian yg menyentuh hati..:).best2.hehe...bertemu dan berpisah hanya kerana Allah..Hanya doa yg terbaik,tanpa yg diketahuinya sebagai pengikat hati kepada orang2 yg dicintainya kerana Allah..:)..InsyaAllah..

Related Posts with Thumbnails