Thursday, February 7, 2013

Ajakan bulatan cinta




 
Creadit Foto
 

Hampir 6 tahun saya bersama bulatan cinta.. Waktu itu saya masih belajar di universiti.. Alhamdulillah, Allah masih memberi nikmat dan peluang itu sehingga ke hari ini. Saya masih bersama bulatan cinta ini.. Kadang tak sangka, beginikah aku selepas 6 tahun?.. Alhamdulillah.. Moga Allah memberi kekuatan untuk bersamanya sehingga akhir usia.

Apa itu bulatan cinta?
Ia adalah usrah atau halaqah
Ia bukan macam Usrah dan Halaqah dalam tv tu eh. Mohon jangan konfius..  Didalam tv dipisahkan oleh jurang jalur maya, menonton dibalik kaca.
Tapi usrah yang bukan dalam TV ini lain!
Ia lebih indah kerana ia berbicara hati ke hati, mata bertentang mata, lutut bertemu lutut!

Kenapa ia dipanggil bulatan cinta?

Kerana orang2 yang berada dibulatan ini..
Hatinya cintakan Allah..
Hatinya mahukan kebaikan..
Hatinya mahu orang lain baik sama2..
Hatinya berfikir tentang orang lain juga..
Hatinya mahu dekatkan diri kepada Allah..
Hatinya tidak memikirkan hanya tentang dirinya..
Hatinya mengharapkan, akan ada orang yang akan menegurnya ketika dia melakukan kesilapan
Jauh disudut hatinya, dia cintakan semua orang kerana Allah!

Best!
Boleh bayangkan?

Sewajibnya bulatan cinta diadakan setiap minggu. Dan akan rasa macam tak lengkap jika 1 minggu itu tidak berbulatan cinta. Ia adalah dalam bentuk kumpulan. Sekitar 5 - 10 orang.. Tidak terlalu sedikit dan tidak terlalu ramai.. Bergantung kepada mereka.. Didalamnya berbincang tentang Allah, Iman, ibadah, akhlak, ukhwah dan lain2.. Dan diketuai oleh seorang ketua atau dikenali sebagai naqib/naqibah atau juga dikenali sebagai murobbi/murobbiyah. 

Masa antara 1 – 2 jam. Bukan lama pun. Tapi kita ni perasan busy je. Konon tak ada masa, tapi layan wayang berjam2, layan cerita korea berCD2!. Ajak pergi usrah, ajak buat usrah alasan lebih banyak. Macam mana?. Perlu ubah sikap beralasan itu dengan pantas!. Usrah bukan untuk orang lain, tapi untuk diri sendiri. Mendekatkan diri kepada Allah.

Jelas tak ni?

Apa lagi tunggu?. Jom berusrah. Mohon contact siapa2 yang didapati join usrah, dan bertanyalah kepada beliau bagaimana ingin bersama usrah.

Jika tidak jumpa, saya berbesar hati untuk offer anda bersama saya untuk bersama usrah. Boleh emel saya. (bukan promote, cuma ingin berkongsi rasa best itu apabila berusrah). Jangan malu jangan segan, silakan. :)

#gambar banner diatas adalah murobbiyah saya. Beliau sedang mengukir cinta untuk saya! Woha! :D


No comments:

Related Posts with Thumbnails