Saturday, February 16, 2013

Duduk sekejap





Duduk sekejap je.. Tak lama..

Jika kita bandingkan dengan masa kita berfacebook, masa kita pergi shopping complex, masa pergi tepi laut, masa kita tengok cerita Korea, masa kita tengok wayang, masa kita main games!

Kemana masa2 kamu habiskan?

Luangkanlah masa kamu untuk duduk sejenak, dengarlah ilmu2 agama. Hadiri kelas agama. Sertailah kumpulan2 usrah.

Mengapa kita berkira benar dengan Allah?

Saya tak ada masa..
Saya banyak assignments..
Saya banyak kerja kursus..
Saya nak jumpa orang tu..
Saya nak jumpa orang ni..
Saya busy sebab kerja saya berlambak2..
Saya tak sempat..
Saya penat…
Saya.. saya… saya!

Apa masalahnya dengan kita ini kawan2?.. Nampaknya, banyak benar alasan kita.. Bukankah hadiri usrah itu adalah untuk diri kita sendiri?.. Bukan untuk orang lain, bukan untuk jiran tetangga, bukan untuk rakan sekelas, bukan untuk sedara mara, bukan untuk sesapa, tapi untuk DIRI KITA!.. Kita belajar ilmu agama adalah untuk kita dekatkan diri kita kepada Allah. Untuk menjadi hamba yang tahu bersyukur. Usrah atau majlis ilmu kita tak lama. Hanya 2 atau 3 jam saja. Mengapa kita berkira benar untuk kita dekatkan diri kita kepada Allah?

Didalam Al Quran, Allah ada memberi peringatan..

“Hai orang-orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu: "Berlapang-lapanglah dalam majlis", maka lapangkanlah, niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan: "Berdirilah kamu, maka berdirilah, niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. [Al Mujadilah : 11]

Maka, lapangkanlah masa kamu untuk majlis2 ilmu. Lapang2kanlah masa kamu untuk usrah. Jangan berkira sangat dengan Allah. Bukankah Allah dah janji, jika kamu lapangkan masa kamu untuk majlis2Nya, Allah akan memberi kelapangan kepada kamu. Tidak yakinkah kita dengan janji Allah itu?. Perlu muhasabah diri kita semula. Dimana kita disisi Allah.

اجلس بنا نؤمن ساعة

Marilah kita duduk beriman sekejap


2 comments:

sygana said...

Salam ukhuwah...
tulisan yang baik sekali..saling mengingatkan..

sygana said...

salam ukhuwah...tulisan yang baik..
saling ingat-mengingati..

Related Posts with Thumbnails