Wednesday, July 23, 2008

Harapan PadaMu Subur Kembali (22:78)


Assalammualaikum….

“Dan berjihadlah kamu di jalan ALLAH dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu, dan dia tidak menjadikan kesukaran untukmu dalam agama. (Itkuilah) agama nenek moyangmu Ibrahim...“ (22:78)

Maha Suci Allah yg telah mengurniakan aku nikmat Islam dan Iman. Nikmat tarbiyah yg sunnguh indah....

Sudah berapa kali surah ini aku baca, mmg tidak rase ape2...Sampailah apabila tiba hari ’kuliah’, lecture aku bacakan surah ni...Astaghfirullah, terasa hati ini masih leka dengan nikmat yg Allah kurniakan. Terasa hati masih kurang bersyukur dengan nikmat yg diberi. Layakkah diri mendeclare diri ni faham tp masih kurang bersungguh2...!!!!??? Ya Allah, jgnlah Kau palingkan hati ini setelah Kau beri petunjuk. Bantulah hambaMu ini Ya Allah...

Jalan dakwah bukan jalan yg mudah...Banyak dugaan yg akan ditempuhi...Kadang aku merasakan aku tidak sanggup untuk meneruskan, tp sanggupkah aku untuk mengadapMu nanti...

SubhanAllah....

Kadang2 hati ini merintih, sanggupkah aku menjalankan amanah yg diberikan ini. Amanah dakwah, amanah mak abah... Ingat ukhti, dakwah no 1, tp study bukan no 2… Ya Allah, klu ikutkan hati, mmg sedap melihat kwn2 yg lain hnya tumpukan study 100%, tp diri ini terpaksa membahagikan antara dakwah & study. Serta merta teringat ayat diatas “Dia telah memilih kamu, dan dia tidak menjadikan kesukaran untukmu dalam agama.” Alhamdulillah, aku org yg dipilih ALLAH untuk menjalankan sunnah Nabi terbesar ini.

Wahai Ukhti, jgnlah merasa berputus asa. Rahmat Allah sentiasa bersamamu. Yakinlah pada Allah. Ingat ukhti, klu kita tlg agama Allah, Allah akan tlg kita & teguhkan kedudukan kita (47:7). Jgn merasakan apa yang Allah berikan kpd kita sebagai bebanan, tetapi anggaplah ia sebagai kurnia yg tidak disangka2. Teruskan perjuangan. Perjuangan ini masih jauh dan pengorbanan kita masih sedikit untuk Allah dan Islam klu dibandingkan dengan para sahabat. Pengorbanan kita apalah sangat...Masih terkial2... Tekadkan dalam hati bahawa apa yg kita lakukan adalah untuk Allah & Islam. Kamu belajar untuk Allah & Islam. Kamu lakukan semua adalah untuk Islam. Kamu bersungguh2 untuk pekembangan Islam. Bukan untuk dunia dan isinya. Bukan kerana jawatan. Bukan!!!.

Tiba2 hati ini sebak dengan bait2 lagu ni...

Wahai Tuhan ku yang Esa
Bila kenangkan QaharMu
Rasa gerun di hatiku
Kerana takutkan seksaMu

HambaMu rasa putus asa
Siapakah dapat bersihkan diri
Dari segala dosa yang memburu
Setiap hari setiap ketika

Tika mengenang GhafarMu
Putus asa tiada lagi
Semangatku pulih semula

Harapanku subur kembali

Ujian menimpa menekan di jiwa
Tak sanggup meneruskan perjuanganku
MehnahMu itu penghapus dosaku
Mengganti hukumanMu di akhirat

Di waktu mengenang rahmatMu
Terasa diri kurang bersyukur
PadaMu harusku memohon
Moga syukurku bertambah
Alangkah susahnya
Mendidik nafsuku
Yang tidak dapat melihat kebenaranMu
Bantulah hambaMu
Dalam mendidik jiwaku ini

No comments:

Related Posts with Thumbnails