Tuesday, December 30, 2008

Cerita ntah ape2....



Assalammualaikum....

"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan kelaparan, dan kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:
(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."
Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya." (2:155-157)

Subhanallah walhamdulillah....

Sudah lama ana tidak menarikan jari jemari untuk menaip ape yg terbuku dihati. Selama ini hanya menjadi pemerhati jarak jauh blog sendiri. Tidak di update dan tidak di edit.
Merasakan diri ini bizi dengan urusan dunia (perasan bizi), maka untuk sekian kalinya ana cuba juga untuk menulis walaupun ana rasa ana punya tulisan ntah ape2...huh..

Banyak perkara sebenarnya yang terjadi selama beberapa bulan kebelakangan ini. Perkara2 yang sebenarnya mmg mencabar kesabaran dan mengajak ana berfikir hikmah disebalik kejadian yang berlaku.
Setiap kali ia berlaku, hati tersangat ingin utk menceritakan apa yg berlaku. Tapi ada sahaja yang menghalang.
Bermula dari mslh diri sendiri, akademik,dakwah, keluarga, sahabat2 dan seterusnya masalah dunia... xagak, pikir mslh dunia..heh! Dan setiap yang berlaku aku terfikir untuk meluahkan apa yang terbuku. Hendak diluahkan kepada sahabat, ntah la, xterluah apa yg hendak diluah, ada saja halangan. Hendak diluah kepada org lain, kadang2 org tidak faham masalah kita. Hendak diluah kepada blog, nak kena karang ayat pulak, dah le ana ni ade mslh untuk mengarang ayat. Maka sendiri simpan lah... Xpayah la crite. Ana yakin, ada yang Maha Mendengar yang mendengar rintihan hati ini... Oh....

Cerita ntah ape2....

Kini muncullah tahun baru Hijrah 1430. Kebetulan boleh dekat2 jugak dengan tahun baru masihi. Jatuh pada minggu yang sama. Tapi masihi xyah lah amek port. Kita pentingkan tahun Hijrah lagi baek...Kita tegakkan syiar Islam...

Dan tahun 1429 byk perkara2 yang mengajar ana erti kedewasaan. Semoga dengan kedatangannya 1430 membawa 1001 pembaharuan dlm hidup ku.. Banyak yang perlu diperbetulkan..Isk...Banyak yg perlu dihijrahkan semperna tahun baru ni.

Teringat kuliah maghrib Ustaz Ismail smlm.

Hijrah yang perlu dilakukan:

1) Peningkatan kualiti aqidah & iman
2) Hijrah Ilmu
3) Peningkatan amalan
4) Peningkatan akhlak.

Semoga Allah membantuku dalam usaha memperbetulkan diri ku ini... Ya Allah, bantulah aku....

p/s: hati terasa rindu dengan seorang sahabat.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails