Wednesday, December 31, 2008

Dimanakah Engkau Wahai Muslimin???









Nota untuk aku….


Dunia Islam dikejutkan dengan berita serangan bertubi2 bangsa Yahudi laknatullah kpd rakyat Palestin. Hati aku tersentak apabila membaca paper online :

Gaza terus bermandi darah

Korban serangan Israel meningkat 345 orang

Hati sayu membaca beritanya. Hati terasa sedih dengan keadaan bumi Palestin tika ini. Hati rasa hendak menangis memikirkan apa yg sudah jadi dengan negara Islam ini. Apa sudah jadi dengan umat Islam seluruh dunia. Kemana perginya mereka??? kemana perginya umat Islam seluruh dunia??? Kemana perginya semangat saudara seIslam????

Mungkin benarlah apa yang pernah digambarkan oleh Rasulullah s.a.w. pada satu ketika: “Akan tiba satu masa di mana seluruh umat hampir mengelilingi kamu seperti mereka mengelilingi hidangan makanan.” Seorang sahabat bertanya. “Adakah kerana bilangan kami pada waktu itu sedikit hingga boleh diperlakukan sebegitu rupa?”

Baginda menjawab, “Tidak, bahkan bilangan kamu pada hari itu ramai, tetapi kamu seperti buih-buih di lautan. Pada saat itu Allah akan mencabut perasaan gerun dari hati-hati musuh kamu dan tersemat di dalam hati-hati kamu penyakit ‘wahan’.” Lalu sahabat bertanya lagi, “Apakah yang dimaksudkan dengan ‘wahan’ itu ya Rasulullah?”

Baginda menjawab, “Wahan ialah sikap cintakan dunia dan takutkan mati.” (Riwayat Abu Dawud dan Ahmad dari Thawban).

Terdetik dihati… Aku tiada apa2 sumbangan yg hendak disumbangkan kepada Palestin. Apalah yg aku boleh lakukan. Hanya boikot barangan dan derma Palestin sahaja. Apalah sangat.... Aku merasakan seperti tidak cukup dengan itu. Tetapi, apakan dayaku. Aku hanya dapat melihat dari jauh. Aku hanya dapat mengirimkan doa kepada Allah supaya bumi Palestin selamat.

Aku hanya boleh membantu saudara2ku yg berada disekitarku, menyedarkan mereka betapa rakyat Palestin sangat mengharapkan bantuan dari kita. Kita hanya boleh membantu mereka dengan boikot barangan Yahudi. Tetapi aku kesal dengan perkataan sesetengah pihak yg mengatakan mereka memperjuangkan Islam tetapi masih lagi dengan tiada perasaan malu menggunakan barangan Yahudi Laknatullah...heh!

”Buat ape nk boikot. Setakat seringgit je. Lepas tu ana sorang je. Orang lain xpun. Ape la sangat dengan RM 1 tu”

”Alah, xperlu la boikot2 ni. Kalo ade org nk derma Palestin tu, kite bg je kut tu. Ok jugak. Kira bantu jugak ape”

Heiiii....mmg le bantu ikut derma, tapi kalo ade jalan lain lagi, ade kaedah lain yg boleh melumpuhkan si Yahudi ni dgn cara cepat, kita bantu aje la. Tapi kita ni kadang2 mementingkan diri kita. Kita sekarang berada di zon selesa. Zon Malaysia adaah zon yg selesa. Kita xbrada di zon Palestin. Kalolah negara kita ni sebenarnya adalah negara Palestin dan Palestin tu adalah Malaysia, pasti kita akan berkeadaan seperti mereka. Kita akan meraung2 menangis, merintih mengatakan dimanakah saudara2ku Seislam seluruh pelusuk dunia. Adakah mereka buta, tuli, xde hati perasaan!!! Isk... :(

Kita merasa bahagia kerana abg, akak, ibu, bapa, adik, saudara mara masih berada disamping kita. Cubalah kita bayangkan sejenak jika ibu, bapa, akak, saudara mara kita yg menjadi mangsa keganasan Yahudi. Apa yg kita akan lakukan????

Kita masih lagi bahagia disamping air cendol dan kerepek lekor duduk depan tv tengok cerita2 hiburan LG straz la, Tom2 Bak la, Raja Lawak n ntah ape2 yg melalaikan. Oarng Palestin kat sana tengah bertarung dengan maut. Kita duduk ketawa2 suka2 hati...

p/s : Maafkan aku Ramallah, bangsaku masih lena....


No comments:

Related Posts with Thumbnails