Tuesday, December 2, 2008

Bulan Sabit Tersenyum Di Langit


Assalammualaikum…


SubhanAllah.. Maha Suci Allah…


“Sesungguhnya Tuhan kamu adalah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemanyam di atas arasy. Dia menutupkan malam kepada siang yg mengikutinya dengan cepat. (Dia mencipta) matahari, bulan dan bintang-bintang tunduk kepada perintahNya. Ingatlah! Segala penciptaan dan urusan menjadi hak-Nya. Mahasuci Allah, Tuhan seluruh alam. (Al-A’raf 7 : 54)



Bulan Sabit Tersenyum Di Langit …



Apabila roommateku memberi link diatas lewat YM, aku terus bukak laman web tu. Apekebenda la kak nani bg aku ni… Fikir ku… Aku pun kopi dengan lajunya n pes kat google, maklum internet laju (nikmat yg mana lg yg aku dustakan)…. Buka2 je, SubhanAllah… Bulan sedang tersenyum… Ehehehe… Aku pun tersenyum sbb aku rase bulan tu tengah senyum kat aku sorang…je.. Oh Perasan…


Peristiwa ni berlaku mlm td (3 Zulhijjah @ 1 Dicember 2008 ). Aku search2 internet, aku jumpe 1 link ni. Dia kate, fenomena ni name dia Triple conjunction Bulan-Jupiter dan Venus..Sebenarnya bintang kecik yg kat kiri dan kanan tu bukan bintang tetapi planet Venus di sebelah kiri dan planet Jupiter di sebelah kanan. Oooo planet rupenye…. Ku pikirkan bintang.



Malam td roommate aku ade bgtau bulan sedang tersenyum tetapi aku ignore je sbb mlm tu agak keletihan. Tetapi kini aku merasakan kerugian kerana tidak dapat melihat secara live. Tapi, mlm td kawasan Sekudai xnmpk bulan sbb nak hujan kot…Aku terfikir, kalau didalam gambar sahaja sudah terasa nikmat melihatnya sbb cantik, (maka nikmat Tuhan yg mana lagi aku dustakan) apa ntah lagi jika dilihat secara live. Isk…


“…..(Dia mencipta) matahari, bulan dan bintang-bintang tunduk kepada perintahNya. Ingatlah! Segala penciptaan dan urusan menjadi hak-Nya. Mahasuci Allah, Tuhan seluruh alam.” (Al-A’raf 7 : 54)


Aku selak AL Quran, mencari ayatNya. Aku jumpa ayat (7 : 54). SubhanaAllah, sesungguhnya Allah jua yg mengizinkan sesuatu itu terjadi. Astaghfirullah… Terasa diri ini berdosa kerana tidak dipilih untuk menjadi hambaNya yg bertuah melihat fenomena alam ini. Maka berbahagialah kepada sesiapa yg dpt melihat fenomena alam itu secara live mlm td. Alhamdulillah…. Semoga dengan terpilihnya diri kamu, maka mudah2an dapat meningkatkan keimanan, dan kesyukuran kamu kepada Allah SWT…. InsyaAllah


“Allah pencipta langit dan bumi. Dia hendak menetapkan sesuatu, Dia hanya berkata kepadanya, ‘Jadilah!’ Maka jadilah sesuatu itu” (Al Baqarah 2 : 117)


Dan kepada aku juga wahai si penulis, walaupun kamu hanya melihat gambar sahaja, maka bersyukurlah kamu kerana kamu dapat melihatnya juga walaupun hanya sekadar gambar. Bersyukurlah kamu kerana Allah masih lagi memberi peluang kepada kamu untuk menghirup udara esok paginya untuk mengetahui berita ini..Bersyukurlah kamu, kerana kamu dapat berkongsi pengetahuan ini kepada siapa2 yg sudi membaca blog kamu ini..(terima kasih wahai pembaca sekalian)…isk.. maka nikmat Tuhanmu yg mana lg yg kamu dustakan…

Wallahu’alam..


P/s : kalau langit aja udah tersenyum, ngapain kita nggak…..



No comments:

Related Posts with Thumbnails