Thursday, March 10, 2011

Kehidupan Selepas Grad Itu.. Part 2



Fuhyoo.. ada part 2 tak tahan!


Kehidupan aku selepas grad tidaklah sehebat mana. Cuma terasa, ketika study dulu hati tidak all out menyerahkan diri kepada dakwah. Rasa leka dengan urusan dunia. Buang masa dengan angan2, buang masa dengan hal dunia, buang masa melayan perasaan!!. (Oh hamba bagaimana aku ini ya Allah L).. Kini, segala kemudahan sudah ada didepan mata. Tiada alasan bagimu meninggalkan dakwah!..


Pasti dan pasti, satu ujian kita dapat lepasi, ujian yang lain pula bakal ditempuhi. Setinggi mana pohon itu, semakin kuat angin menghayun. Semakin tinggi kefahaman, semakin banyak ujian.. Allah..


Seusai grad, aku duduk dirumah bersama famly sekitar sebulan setengah.. Hati sudah panas. Bimbang diri dihasut dunia. Bimbang jauh dari halaqah, bimbang jauh dari tarbiyah. Tapi masih setia dengan murobbiah. Dalam hati, ‘aku perlu melakukan sesuatu untuk membizikan diriku’. Maka, idea ingin berbiznes keluar dibenak fikiran. Sewaktu dalam proses pembangunan biznes, diri di offer 1 jawatan. Maka jawatan itu aku ambil untuk aku menjadikan ia sebagai pengalaman dimasa2 akan datang. Maka biznes tergendala sementara. Kini hampir 8 bulan aku bersama jawatan ini.


Alhamdulillah. Kini, sudah 8 bulan aku didunia pekerjaan. Bahangnya kian terasa. Yang mana dunia pekerjaan tidak sama dengan dunia study. Ujian lain pula menimpa. Diuji dengan masa, duit, tenaga.. Semua bertambah2.. Jika dulu waktu kuliah, ada masa berehat. Kelas pukul 9 pagi, petang masih boleh berehat melelapkan mata. Malam pula hadir halaqah. Tapi dunia bekerja lain. Kerja 8 pagi hingga 5 petang. Malam pula ada halaqah untuk dihadiri.. Hujung minggu ada program.. Itulah kehidupan selepas grad.. Dakwah harus berjalan seperti biasa. Apakah jika kita berhenti study, maka dakwah juga dihentikan??. Tidak.. Kerja2 juga, dakwah jangan lupa. Dakwah no 1, kerja bukan no 2.


Bila lama kelamaan.. Keinginan berbiznes yang tergendala dulu kembali menerjah. Berbiznes itukan sunnah Nabi. Diri termenung sejenak. Pentingnya berbiznes bagi seorang daie dan bukan sepenuhnya makan gaji. Sebenarnya, jika kita berbiznes, masa kita banyak. Yelah, kita kan bos. Sesuka hati lah nak cuti bila2. Hehe. Cuti untuk hadir program. Cuti untuk hadir liqo. Berbiznes juga boleh jadi kaya. Orang muslim aka daie perlu kaya untuk menampung perbelanjaan dakwah. Maka berbiznes juga bukan benda main2. Perlu focus dan sungguh2 untuk jadi kaya!.. Kini moto lagi sekali berubah.. Dakwah no 1, kerja bukan no 2, biznes bukan no 3! (apa2lah)


Dan setiap fasa demi fasa, ada ujian disitu. Bagaimana kita menyikapi ia untuk kita terus dijalan ini. Jalan yang tidak ramai orang telusuri. Jalan yang membawa kita kepada jawapan ‘Kenapa kita dijadikan dimuka bumi”. Maka kerja kita2 inilah yang akan meramaikan orang untuk membawa mereka bertemu jawapan ‘Mengapa pula mereka diciptakan’


Anazahra

.the end

.panjang jugak part 2 nih

.bisnes anazahra >> http://zahraislamikshop.blogspot.com/

.semoga Allah redha


No comments:

Related Posts with Thumbnails