Wednesday, March 9, 2011

Kehidupan selepas grad itu



Apa yang best bila lepas grad?. Pasti merasakan “wahh terlepas aku dari siksa selama bertahun2”. Sama juga macam saya. Terasa seperti bebanan mulai mengurang. Tapi harus diingat. Ada 1 lagi bebanan yang harus ditampung. Iaitu bebanan dakwah.. Dakwah tidak akan berhenti walau kita sudah grad.. Ia akan sentiasa berjalan, sehinggalah sebenarnya dia berhenti ketika kita sudah tidak bernyawa lagi.. Sebenarnya tak nak cakap beban, tetapi ia lebih kepada tanggungjawap. Kata bebanan seperti kita terpaksa melakukannya, tetapi tanggungjawap itu lebih sedap sikit bunyinya.. Cehh..


Sebelum grad, saya sering diingat2kan oleh guru ngaji tentang kehidupan selepas grad. Tentang cabaran2 selepas grad. Tentang yang berguguran di jalan dakwah.. Sungguh saya amat takut waktu itu. Takut diri ini diuji. Apatah lagi saya sangat dekat dengan orang2 yang dikasihi.. Sungguh saya sangat sayang akan tarbiyah ini..


Kawan2..


Waktu ini, ketika belum grad, kita mungkin jauh dari orang2 yang dikasihi. Amat mudah untuk keluar ke sana ke mari menghadiri liqo, halaqah, program dan lain2.. Tetapi jika selepas grad, berjaga2lah wahai sahabat.. Selepas ujian study selesai, ujian lain pula muncul. Diuji oleh orang2 tersayang.. Jika tidak orang2 tersayang, diuji dengan jawatan, kerja, bebanan kerja, dan lain2.


Justeru itu, persiapkan diri, kentalkan diri. Pupuklah iman dihati agar ia sentiasa kuat menempuh segala ujian yang bakal mendatang. Jangan ketika di kampus saja diri kuat menebar dakwah. Apabila grad, hilang entah kemana. Liqo kemana, halaqah kemana, program kemana..


Saya pernah merasai semuanya. Ketika study, even selepas grad. Hati sentiasa berbolak balik. Asakan demi asakan datang dari pelbagai arah.. Hati hanya berdiam dan menanggung rasa.. Antara kemahuan hati dan kemahuan orang lain.. Antara kehidupan dunia dan kehidupan akhirat.. Malah diuji juga perasaan dan hati ini… Sebab itu kawan2, saya suka untuk menasihati diri saya dan kawan2, persiapkan diri dan iman di waktu ini. Diwaktu kamu diberi peluang ini.. Diwaktu dialam kampus.. Kerana cabaran ketika study dan selepas study beza benar jauhnya.. Saya tidak mahu kawan2 menjadi seperti saya.. Pengalaman itu mengajar erti kedewasaan.. Dan saya tak mahu kawan2 masuk lubang yang sama seperti saya..


Macehh..


anazahra
.Rindu nak ke alam study
.Doakan ana agar tetap dijalan ini.
.Semoga Allah redha


No comments:

Related Posts with Thumbnails