Monday, March 14, 2011

Mari Berjiwa Besar



Kadang kita ini sentiasa fikir benda kecil2. Benda sepele.. Hidup perlu ada matlamat. Perlu ada objektif besar.. Perlu fikir kedepan.. Apa yang kita ingin targetkan dalam hidup.. Itulah fokus kita.. Abaikan sajalah benda2 yang boleh ganggu hidup kita, yang boleh menjejaskan matlamat hidup kita.


Budak sekolah.

Bagaimana budak sekolah ingin berjiwa besar??

Bulan 11 SPM.. Jadi? Apa kena mengena?? Bagaimana ingin berjiwa besar??.. Kawan berebut boifren, sampai gaduh2.. Tak payah layan lah.. Benda sepele tu. Setkanlah dalam hati itu :

“Bulan 11 aku SPM.. Jadi, benda2 kecik macam nih aku malas nak layan.. Buang masa aku!!. Lagipun bercouple itukan HARAM”

Bulan 11 aku periksa, jadi aku malas nak gaduh hanya kerana berebut pen sebatang! Apa barang...

Masam muka hanya kerana terpijak kasut! Heh.. benda kecik.. ada benda lebih besar akau nak fikir nih.. Aku nak berjaya dalam exam.. Jadi, benda kecik2 macam nih, aku memang malas nak pikir..

Itulah fikiran budak sekolah yang berjiwa besar!..


Orang dewasa..

Bagaimana orang dewasa ingin berjiwa besar??

Orang dewasa berjiwa besar apabila dia fokus kepada kerjanya.. Dan hanya abaikan cakap2 orang dibelakang. Abaikan umpatan orang.. Orang berjiwa besar tidak sakit hati dengan kejayaan orang lain.. Orang berjiwa besar tidak mencari kesilapan orang lain.. Dia tetap terus berusaha dan terus berusaha.. Orang berjiwa besar tidak suka membuang masa dengan menonton drama Korea!.. Dia merasakan perkara2 itu hanya membuang masa!.. Dan dia tetap fokus dengan matlamat yang terbentang dihadapan dan berusaha untuk mencapai kejayaan tersebut.


Pendakwah

Pendakwahlah yang perlu mempunyai jiwa yang paling besar.. Kerana dalam hidupnya itu, ada matlamat hidup yang sangat besar terbentang dihadapan. Fokusnya adalah bagaimana hendak menyebarkan Islam ini.. Fokusnya adalah bagaimana ingin men”share”kan apa yang dia dapat..

Jadi, jika kecik hati sesama akhwat itu, bermasam muka sesama akhwat itu hanya kerana benda2 kecil.. Antunna masih berjiwa kecil.. Heii.. camon bebeh.. Kita ada agenda besar dihadapan sana.. Jangan fikir benda2 sepele ok!.. Kadang kala, jiwa pendakwah itu jiwanya kering.. Dia abaikan perasaan dia.. Rasa sakit hati, rasa tak puas hati, rasa nak merajuk?? tak perlu fikir lama2 sehingga boleh sakit jiwa!.. Akhwat kita adalah saudara kita, akhwat kita orang yang sama2 menggerakkan dakwah, maka benda2 kecik yang boleh menjejaskan ukhwah, tak perlulah dipanjangkan.. Kerana kita adalah sahabat seperjuangan.. Beralah, beralah, beralah... ok? (tapi jangan le beralah sampai orang pijak kita.. adoii)

Tak dinafikan kadang kala jauh disudut hati itu, kita rasa sedih yang sangat (aku lah nih..). Tapi, memang perlu disingkirkan ia dari hidup kita jika kita inginkan matlamat kita tercapai dengan jayanya.


Orang berjiwa besar itu sangat berlapang dada

Dia sentiasa berfikiran positif. Dia tidak bersangka buruk dengan sahabat2nya. Semuanya dianggap benda sepele jika terjadi hal2 yang kecil contoh merajuk tak temankan makan, merajuk tak dipujuk kalau merajuk, membesar2kan kes jika pen yang kecik tu hilang, terpijak kaki, tengok drama Korea, tengok hindustan! (apa2lah..)

“Heh, aku ada benda penting lagi nak pikir der. ”


Anazahra

.marilah kita ramai2 berjiwa besar

.alangkah bagusnya jika semua orang berjiwa besar untuk perjuangkan Islam

.sudahlah anazahra! jangan pikir benda yang sepele ok.. benda2 yang menyedihkanmu.. oh poyonya..

.selamat malam! (1259am, 14 mac 2011)


No comments:

Related Posts with Thumbnails