Monday, April 23, 2012

Duduk sabar!






Salam ketemu..

Ketika saya di tingkatan 5 dahulu, saya sangat suka subjek Add Math.. Saya bukanlah kelas pertama dari aliran sains tetapi saya kelas pertama dari aliran sastera.. Bermakna saya adalah kelas ke 4 sebenarnya.. 3 kelas diatas saya adalah kelas aliran sains.. Dan kelas saya adalah kelas terakhir yang mengambil subjek Add Math..

Keputusan Add Math saya biasa2 je.. Tapi ia cukup membuatkan cikgu Add Math saya terkejut dengan keputusan yang saya perolehi..

Alhamdulillah..

Memang sebelum SPM saya bersungguh2 nak mencapai keputusan yang baik dalam Add Math.. Walaupun tidaklah cemerlang mana tapi ia sudah cukup membuatkan saya bersyukur..

Subjek Add Math adalah subjek yang ditakuti oleh pelajar.. Tak terkecualilah saya.. Kadang kala ada juga soalan2 yang saya fed up mencari jalan penyelesaian dan terus berputus asa.. Rasa malas nak layan soalan2 yang susah tu.. Tapi saya kena layan jugak la sebab nak kan hasil..

Kadang2 kita ni tak sabar!

Begitulah hidup ini.. Memang perlu menuntut kita supaya banyak bersabar..

Dalam kita menyampaikan nasihat kepada orang, kadang kala kita ini tak sabar.. Apa yang kita bagi nasihat, dengan harapan orang itu akan ikut cakap kita time tu jugak!.. Jangan nanti2, jangan kejap lagi, jangan esok2!.. Itu lah manusia ini, sifatnya tidak sabar..

Lagi2 kita yang menyampaikan nasihat dan dakwah kepada orang ramai.. Menyampaikan, tapi jika orang itu tak nak ikut kita akan berputus asa dan berlepas diri..

"Sudahlah, penat aku cakap, bukan ikut pun.."
"Buat penat aku je, suka hati kau lah nak buat apa.."

Semoga kita dijauhkan dari bersikap demikian..
Semoga Allah memberikan kita kekuatan untuk terus2an memberikan nasihat..

Bukankah Allah nak lihat usaha, bukan lihat hasilnya..

Hati manusia ini lembut sebenarnya.. Sekeras2 mana pun dia, jauh disudut hatinya dia akan terfikir dan terdetik juga apa yang kita sampaikan ini.. Jika bukan hari ini dia ikut, mungkin esok, mungkin lusa, mungkin minggu depan.. Dengan syarat kita ini jangan berputus asa.. Jika dia tidak ikut hari ini, tidak apa lah, tidak kisah lah.. Tetapi yakinlah, pada ketika itu, pada saat kamu menasihatkan dia itu, jauh disudut hatinya pasti dia akan terfikir dan terdetik apa yang kita nasihatkan kepadanya dan akan masuk juga ke kepalanya.. Hari2 nasihat, maka sedikit2 akan lekat.. Bila dah hari2 lekat maka makin lama makin banyak dan makin lama terkesan masuk jugak ke hatinya.. Cuma ketika itu, Allah belum izinkan lagi untuk dia terima nasihat kita.. Maka, mengapa cepat benar kita berputus asa..

Hakikatnya semua kan dari Allah..

Hidup kita ini ibarat roda, kejap kat atas kejap kat bawah.. Kejap2 roda tu tak gerak2.. Rosak agaknya.. Ataupun mungkin roda tu sudah kembali ke tempat 'asal'..

Hidup kita juga perlu sentiasa memberi nasihat kepada orang.. Agama itu nasihat.. Kata Nabi s.a.w..

Maka, banyakkan nasihat, nasihat, nasihat.. Dan jangan berputus asa memberi nasihat.. Manusia itu perlu sentiasa diingatkan.. Manusia itu juga bersifat lupa.. Jika kita banyak menasihatkan orang, mana tahu 1 hari nanti kita lupa, maka Allah akan kirimkan orang lain untuk menasihatkan kita.. Ketika itu, kita perlu sangat2 berlapang dada.. Sebab itu dikatakan, kita ini ibarat roda, kejap diatas kejap dibawah.. Dan alangkah indahnya jika kita diatas, kita sering dinasihatkan, ketika kita dibawah pun kita sering dinasihatkan..

Banyakkan berdoa.. Moga2 hati kita ini tidak mudah berputus asa dalam menyampaikan nasihat.. Hakikatnya kita ini kerdil, semua kena minta kepada Allah..
Jika cepat benar berputus asa, maka bimbang Allah akan tarik nikmat sabar itu.. Semoga kita menjadi insan yang terpilih..

Maka mari kita duduk dan sabar... Duduk sebentar untuk memberi nasihat, dan sabar dalam memberi nasihat..

Sampai ketemu lagi..

Ntahlah bila nak ketemu lagi...




No comments:

Related Posts with Thumbnails