Monday, April 16, 2012

Kejutan tidak tersangka







Petang itu saya minum ubat batuk.. Batuk tak baik2 sejak saya pulang dari Saudi.. Alhamdulillah.. Semua dengan izin Allah.. Ketika itu hari cuti pertabalan YDP Agung.. Bila batuk tak sudah2 maka saya mengambil keputusan untuk minum ubat batuk Bena Expectorant.. Maka saya tertidur umpama tidur malam!..

Penangan Bena memang kuat.. Henfon ditelinga berdering saya tak larat nak jawap.. Seingat saya ada 3 nama sahabat saya yang muncul di henfon.. Pandangan samar2.. Tapi entahlah.. Saya tertidur balik, tak larat nak jawap panggilan.. Maafkan saya sahabat.. Mungkin mereka berkecil hati saya tak jawap panggilan mereka..

Tiba2 akak saya kejut.. Mengkabarkan ada kawan datang..

Saya bangun dalam keadaan yang pening2, capai tudung dan meluru ke dapur untuk segarkan muka..

Terkejut saya 4 orang sahabat muncul di ruang tamu.. Dah masuk rumah dah main2 dengan Firdaus dan Luqman di ruang tamu.. Saya senyum dari jauh..

Riangnya hati.. Hilang pening kepala tadi..

Hari cuti begini saya tak kemana2.. Ditambah pula tiada transport nak kemana2 membuatkan saya pendek langkah nak berjalan.. Khabarnya mereka baru balik dari Plaza Angsana..

Sambil salam2 terpandang jauh sebuah kotak di atas meja.. Dalam hati aii diorang ni bawak kek ke?.. adoiii..

Tak nak tanya, saya berharap sangat ia bukan kek!

Saya kembali ke dapur untuk siapkan minuman untuk tetamu.. 2 orang sahabat saya ikut ke dapur.. nak ambil pinggan katanya.. Hmm saya agak, itu mesti nak letak kek...

Maka saya ke depan bawa air dan sedikit kuih2.. Dan tekaan saya tepat.. Memang kek diatas meja..

Aduhai...

Saya sebak sebenarnya.. Tak nak tunjuk..

Diatas kek tertulis nama saya dan angka umur saya..

Alahai, dah banyak!.. Gerun je tengok angka tu..

Kena terima kenyataan bahawa umur kita ini semakin sedikit.. Bukan semakin banyak.. Hakikat angka itu memang semakin lama semakin banyak, tetapi secara sinisnya umur kita semakin sedikit.. Hidup seberapa lama di bumi Allah ini, sudah berapa banyak kita berkorban untuk Islam?.. Adakah hanya berkorban untuk diri sendiri?.. Hidup semata2 untuk keseronokkan dunia?.. Sedangkan kita ini diciptakan adalah untuk memakmurkan bumi Allah ini.. Beribadah kepadaNya..

Mari kita renungi hakikat umur ini.. Biarlah sisa2 hidup kita ini melakukan kebaikan untuk manusia.. Memberikan kebaikan kepada ummah.. Usah biarkan umur kita ini sia2 dengan tiada apa2 kebaikan yang diberikan, malah banyak pula kemungkaran yang telah kita lakukan!.

Jazakumullahu Khair sahabat2ku fillah!

Sebenarnya, kamu semualah sahabat2ku yang sentiasa menjadi kekuatan kepadaku..
Tidak perlu susah2, hanya ku pandang wajah kalian saja, sudah membuatkan hati yang kusut, terlerai..
Walau mungkin, tidak perlu mengeluarkan kata2.. tetapi ia sudah cukup menenangkan kesulitan yang ada..
walau mungkin, masalah tu tak selesai pun, ia tetap mempunyai masalah.. tetapi, terlerai rasanya..
Hakikat semuanya dari Allah.. Allah telah memberikanku sahabat2 yang sangat hebat, sungguh hebat!...

الحمد لله ربّ العالمين

Biasalah..

Kadang kala kita ini, bekerjanya ada juga yang tak ngam.. Tak setuju ini, tak setuju itu..
Masing2 merasakan pendapat kita adalah terbaik untuk sesuatu urusan itu..
Tapi inilah yang sering membuatkan aku tersenyum apabila memikirkannya semula...
Masing2 ada keletah masing2 yang membuat aku tersenyum jika aku duduk sorang2 memikirkan kalian..
Inilah yang yang membuatkan kita semakin dan semakin rapat...

Beginilah jalan dakwah mengajarkan kita berukhwah..

Kalau dakwah itu tujuannya, kita tetap akan bersama..

Sungguh.. saya terkejut!

Harap TERIMA KASIH saya




No comments:

Related Posts with Thumbnails