Sunday, April 8, 2012

Genggam bara api, memang akan luluh jiwa





Satu benda yang membuat saya terfikir adalah selepas saya membaca bait2 ayat dari laman web ini.. Apa Yang Tiada

• Konvensyen ancaman kristianisasi yang dicadangkan akan dianjurkan di Johor terpaksa diubah temanya.
• Isu murtad dimain-mainkan seolah-olah ia hanya perkara enteng.


Banyak lagi laman web lain, tapi ntah kenapa saya terasa nak menulis..

Kalau ada orang perasan, perasanlah.. Kalau tak ada orang perasan, nasiblah...

Mereka baru ‘ehemm’ je, kita jadi tak senang duduk dan terpaksa ubah pendirian kita..

Saya sedih..

Mari membaca > Mufti Johor: Seminar pengukuhan akidah tidak libatkan politik..

Bukan ini yang saya nak cerita.. hanya ingin menjentik fikiran kawan2 yang sayangkan agama Islam..

Kita memang banyak kerja!

-----------------------------------------------------------

Sahabatku..

Jalan ini memang panjang...

Jalan dakwah kita memang panjang...

Aku tidak nafikan, kadang2 hati ini juga longlai dalam mujahadah.. Sering juga hati ini bolak balik.. Terasa banyaknya kerja kita kena buat.. Lepas satu, satu program lain kita perlu handle.. Lepas satu program, program lain pula memanggil kita.. menjadi nadi sesuatu program itu.. Memang kadang kala terasa penat.. Keluar juga keluhan dihujung rasa.. Sabarlah sahabatku, usah mengeluh.. Allah sedang menguji sejauh mana kita mampu bertahan..

Didalam kita keluar beramal, jangan dilupakan makanan rohani kita.. Kerana iman didalam hati itulah yang mendorong kita untuk bertahan.. Jagalah hubungan kita dengan Allah, pasti Allah akan membantu kita.. Pasti Allah akan kuatkan pendirian kita.. Carilah ilmu2 diluar sana.. Kuatkan azammu..

Ukhti,

Kita ini berjuang bukan hanya untuk diri kita.. Kita berjuang untuk ramai orang.. Kita berjuang adalah untuk Islam.. Ya, baikkan dirimu dan ajaklah orang lain.. Cukupkah kita hanya baik untuk diri kita dan kita biarkan sahabat2 kita yang lain terus longlai dibuai nafsu dunia.. Dihanyutkan dengan tidak memahami mengapa kita diciptakan didunia ini.. Hanyut dalam urusan dunia..Kerja, anak2, harta benda..

Didalam jalan ini kita akan diuji dengan ujian2 dari pelbagai penjuru.. Dari segi emosi, perasaan, kekuatan jiwa, ketahanan hati, harta.. Semua kita akan diuji.. Kadang2 kita terasa, ingin saja aku tinggalkan semua.. Hidup seperti mereka2 diluar sana.. Tak perlu fikir pasal orang lain, hanya fikir diri sendiri.. Boleh bersuka ria.. Boleh bersenang lenang.. Boleh berbuat apa saja!

Harapan ku semoga sahabat2ku berhati2 dengan bisikan syaitan..

Kita ini ditarbiyah ukhti.. Kita ini orang yang ditarbiyah.. Kita ini sedang belajar untuk perbaiki diri.. Kita ini sedang berusaha untuk melakukan yang terbaik.. Kita ini sedang berusaha untuk menjadi hambaNya yang terbaik.. Kita ini sedang berusaha mengikuti sunnah terbesar junjungan mulia Baginda Nabi Muhammad s.a.w..

Kita memang akan diuji..

Kita akan selalu diuji..

Suka atau tidak, kamu akan diuji..

Begitulah sunnah orang berjuang..

Begitulah kehidupan orang yang ingin meraih redha Allah..

Jangan ditinggalkan jalan ini.. Jangan terasa penat apa yang kamu lakukan.. Jangan terasa berputus asa dengan apa yang kamu lakukan untuk dakwah ini.. Teruslah melangkah laju kedepan.. Sentiasa hadir ke program2 tarbiyah untuk kita.. Jika ada hal lain, utamakan hal tarbiyah kamu.. Kerana kamu adalah orang dakwah!. Komitmen kamu kepada dakwah lebih menuntut untuk kamu hadir bersama.. Cuma satu, kuatkan pendirianmu.. Kecuali jika memang keadaan tidak mengizinkan.. Hal keluarga, uzur syarie atau lain2 lagi.. Kamu lebih mengetahui hal diri kamu..

Kita ini diibaratkan seperti menongkah arus sungai.. Sungai mengalir ke hulu, dan kita ini melawan arus.. Bayangkanlah betapa banyaknya kesusahan yang perlu kita hadapi untuk melawan arus air sungai itu..

Begitulah engkau dijalan dakwah..

Beginilah jalan dakwah mengajarkan kita..

Bersabarlah sahabatku...

Pada akhir zaman, orang-orang yang memegang tali perjuangan itu bagaikan menggenggam bara api, andai terus digenggam hancur luluh jiwanya.. namun andai dilepaskan hancurlah dunia. Jangan takut untuk berjuang kerana orang-orang yang berjuang ini memang dirintangi ujian. Sesungguhnya ALLAH sentiasa bersama dengan orang-orang yang sabar..

kita hidup untuk perjuangan dan mati untuk kehidupan, syurga itu impian.. -Imam Nawawi-

Salam sayang..

anazahra
Sebelum ke meting program
Ibubapa Soleh Anak Cemerlang

(mari menjadi soleh, maka akan cemerlanglah anak2)



No comments:

Related Posts with Thumbnails